تاخیر ٥٠٠ دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر می‌خواهید با افزایش سن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، با این ۸ رفتار خداحافظی کنید هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است مصرف شکر را به خاطر حفظ سلامتی خود کاهش دهید گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک: زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم تاخیر ۵ ساعته پرواز مشهد-تهران به علت نقص فنی هواپیما + فیلم (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟
سرخط خبرها

چگونه بدن شما زخم‌ها را ترمیم می‌کند؟

  • کد خبر: ۲۱۴۱۴۴
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
چگونه بدن شما زخم‌ها را ترمیم می‌کند؟
بدن ما شگفت‌انگیز است. می‌تواند با انواع بیماری مبارزه کند، استخوان‌ها را ترمیم و پوست را بازسازی کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ترمیم زخم یک فرایند پیچیده و پویا است که به منظور جایگزینی ساختار‌های سلولی و لایه‌های بافتی از بین رفته انجام می‌شود. در واقع هرگاه بافت آسیب دیده یا تخریب شده شروع به جایگزین نمودن بافت تازه می‌شود، این فرایند را ترمیم زخم می‌گویند.

نقش پوست در ترمیم زخم

پوست از سه لایه سطحی، عمیق و زیرین تشکیل شده است. ساختار پوست یک شبکه پیچیده دارد که به عنوان مانع اولیه بدن در برابر عوامل بیماری‌زا، نور ماورا بنفش، مواد شیمیایی و آسیب‌های فیزیکی عمل می‌کند.

زخم‌های ایجاد شده بر روی پوست و نقاط مختلف بدن به دو دسته زخم بسته و زخم باز تقسیم‌بندی می‌شوند. بدن زخم را در چهار مرحله اصلی بهبود می‌بخشد که شامل توقف خونریزی برای کاهش از دست دادن خون، دفاع و پاکسازی محل زخم، ترمیم و بهبودی و پاک نگه داشتن زخم و پوشاندن آن است، این مراحل به بدن برای ترمیم زخم کمک می‌کند.

چقدر طول می‌کشد تا زخم ترمیم شود؟

مدت بهبودی زخم بستگی به چگونگی برش، بزرگی و عمق زخم دارد و حتی ممکن است چند سال طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. هرچه زخم عمیق‌تر و بزرگ‌تر باشد مدت بهبودی طولانی‌تر است. طبق مطالعات بیشتر زخم‌ها ترمیم می‌شوند و برای برش‌های بزرگ یا عمیق از بخیه استفا ه می‌شود تا سریع‌تر بهبود یابد.

به همین دلیل است که زخم‌های جراحی به طور معمول سریع‌تر از انواع دیگر زخم‌ها بهبود می‌یابند. ترمیم  و بهبود زخم عمل جراحی به طور معمول ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد.

عوامل خطر در زخم را بشناسید

همواره افراد زیادی هستند که زخم‌های آن‌ها روند بهبودی خوبی ندارد که برای آن دلایل متعددی وجود دارد سن یکی از این عوامل است، افراد مسن ممکن است ترمیم زخم کند تری را تجربه کنند. شرایط بهداشتی بد گردش خون ضعیف می‌کند و باعث عفونت می‌شود. همچنین دیابت، چاقی، فشارخون بالا و بیماری‌های عروقی بهبود زخم را ضعیف می‌کند.

استفاده از دارو‌ها و سایر درمان‌ها برای بهبود جریان خون، درمان برای کاهش تورم، از بین بردن بافت مرده در اطراف زخم و استفاده پماد خاص پوستی و باند‌های ویژه راهکار‌هایی برای کمک و سرعت بخشیدن به بهبود زخم است.

علائم عفونت

اگر زخم عفونی شود، ممکن است به آرامی بهبود یابد. این امر به این دلیل است که بدن شما مشغول پاکسازی و محافظت از زخم است و نمی‌تواند به درستی به مرحله بازسازی برسد. یک عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری ها، قارچ‌ها و سایر میکروب‌ها قبل از آنکه زخم به طور کامل بهبود یابد، به زخم می‌رسند. از علائم عفونت می‌توان به ورم، سرخی، درد یا حساسیت داغ بودن محل زخم، و ترشح چرک اشاره کرد.

برای درمان زخم عفونی باید ابتدا را زخم را تمیز کرد تا بافت مرده یا آسیب دیده در اطراف زخم از بین برود و سپس از دارو‌های آنتی بیوتیک یا پماد پوستی آنتی بیوتیک برای زخم استفاده کرد.

مراجعه به پزشک

اگر فکر می‌کنید یک زخم آلوده دارید، بدون توجه به اینکه چقدر کوچک است، به پزشک مراجعه کنید. اگر زخم عفونی درمان نشود می‌تواند گسترش یابد و بدتر شود و عوارض بیشتری را به همراه بیاورد.

گفتنی است؛ یک برش کوچک یا خراش را که سرعت بهبود ضعیفی دارد، نادیده نگیرید و به موقع به پزشک مراجعه کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->